اهمیت سقف سوله و انواع پوشش آن

در واقع سوله یک نوع سازه فلزی می‌باشد که این سازه یک سقف شیب‌دار دارد. از سوله‌ها در سازه‌های ساختمانی، سالن‌های ورزشی، انبارها، تعمیرگاه‌ها و غیره استفاده می‌شود. به لحاظ ساخت، سوله‌ها با دیگر سازه‌ها اندکی تفاوت دارند. این تفاوت نیز به دلیل کاربردهای صنعتی سوله‌ها است، در واقع این تفاوت در قاب‌های استفاده شده در سوله‌های شیب‌دار می‌باشد. لازم به ذکر است که سوله‌ها نسبت به دیگر سازه‌ها دارای دهانه بزرگتری نیز هستند، یک نکته مهم که بسیار حائز اهمیت می‌باشد در خصوص ساخت سوله‌ها است، در واقع برای ساخت سوله‌ها به هیچ عنوان نباید از پروفیل‌هایی که در بازار موجود می‌باشند استفاده کرد و بهتر است از تیر ورق برای ساخت سوله‌ها بهره گرفت زیرا در سوله‌ها سایز تیر‌ها و ستون‌ها بزرگتر می‌باشد.

در واقع در صنعت، پوشش سوله به دو گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شود. این دو گروه عبارت است از:

  • پوشش سقف سوله
  • پوشش بدنه سوله

در نظر داشته باشید که پوشش بدنه سوله خود به دو گروه دیگر تقسیم می‌شود، این دو گروه به شرح زیر می‌باشند:

  • پوشش خارجی بدنه سوله
  • پوشش داخلی بدنه سوله

اهمیت پوشش سقف سوله در ساخت سوله سبک

در واقع یکی از بخش‌‌های مهم ساخت سوله سقف آن است. بی‌تردید بسیاری از طراحان و مهندسان توجه بسیار خاصی به این بخش از سوله دارند، در واقع در سطح بازار انواع پوشش‌ها برای این امر تولید می‌شود و افرادی که به سوله نیاز دارند با در نظر گرفتن خدمات ارائه شده و نوع سوله یکی از آنها را برای پوشش سقف سازه مورد نظر خود بر می‌گزیند. بدیهی است که بخش اعظم پروژه ساخت سوله صرف ساخت پوشش سقف آن خواهد شد، به همین جهت سقف‌های سوله در فرایند ساخت سوله و وزن آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. سوله سبک در واقع باید تمامی اجزای آن از متریال‌های مرغوب با وزن سبک ساخته شده باشند، البته این موارد حتماً باید در مراحل ساخت سوله نیز منظور شود. مراحلی مانند:

  • ساخت اسکلت سوله
  • فنداسیون سوله
  • پوشش سقف سوله
  • پوشش دیواره‌های سوله

در واقع پس از ساخت اسکلت سوله پوشش سقف‌های سوله از مهم‌‌ترین بخش‌های ساخت سوله می‌باشد که حتما باید به این مورد توجه خاصی داشت.

اهمیت پوشش سقف

برای ساخت سقف سوله‌ها از سه نوع پانل می‌توان استفاده کرد، این سه نوع پانل با توجه به نوع کاربری آنها تعیین می‌شود. در ادامه این سه نوع پانل را معرفی می کنیم:

  • پوشش سقف سوله با بهره‌گیری از ساندویچ پانل به جهت پوشش دادن به سقف سوله
  • پوشش سقف سوله با بهره‌گیری از پانل تولید شده با ورق گالوانیزه
  • پوشش سقف سوله با بهره‌گیری از پلی کربنات جهت پوشش دادن به سقف سوله

پوشش سقف سوله با استفاده از پوشش ساندویچ پانل

در واقع یکی از محبوب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مدل پوشش برای سقف سوله‌ها بهره‌گیری کردن از پوشش ساندویچ پانل است. این پوشش در سوله‌های سبک بسیار پر کاربرد می‌باشد و در ساخت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پانل ساندویچ به شکلی می‌باشد که در بین دو لایه مواد عایق قرار می‌گیرد در واقع این مواد عایق به شکل ساندویچ درون این دو لایه قرار گرفته‌اند. شرکت پروفیل فولادی اصفهان این افتخار را دارد که با عرضه انواع ساندویچ پانل همچنین مشاوره در این زمینه همراه شما باشد.
استحکام در مقابل حوادث خارجی خصوصاً زلزله در پوشش‌های سقفی که با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند بسیار زیاد است. این پوشش سقفی در برابر حرارت، صدا و رطوبت عایقی بسیار عالی می‌باشد. این کیفیت عایق به خاطر استفاده از مواد مرغوب عایقی و همچنین فولاد محکم و دو لایه در ساخت آنها می‌باشد. یکی دیگر از امتیازات این پوشش سقف سوله پیش ساخته بودن آن است، این امر باعث می‌‌شود نصب و راه‌اندازی آن از سایر پوشش‌های سقف سریعتر صورت گیرد و در نتیجه هزینه‌های ساخت و زمان اجرا بسیار کمتر باشد.

پوشش سقف سوله با استفاده از ورق گالوانیزه

طبیعی است که عناصری مانند آهن و فولاد دچار زنگ‌زدگی و خورندگی خواهند شد، برای جلوگیری از این امر راه‌های گوناگونی وجود دارد بنابراین با استفاده از این روش‌ها سازه‌های فولادی را در برابر این مشکلات محافظت می‌کنند. در واقع گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای ایجاد مصونیت فولاد است. ورق گالوانیزه از پوشش “فلز روی” بر روی ورق‌های فولادی به وجود می‌آید. اگر بر اثر عوامل محیطی گوناگون این پوشش را شکسته و یا از بین رود ورق فولادی به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند و آسیب نخواهد دید. ورق‌های گالوانیزه به دو صورت در کارخانه‌ها تولید می‌شوند، که عبارت است از:

  • رول فرم
  • رول فابریک

پوشش سقف

از امتیازات ورق گالوانیزه می‌توان به دوام، پوشش و عمر زیاد آنها اشاره کرد. با توجه به امتیازات ویژه‌ این ورق‌ها، برای ساخت سقف سوله بسیار کاربردی و مقرون به‌صرفه است. برخی دیگر از امتیازات این ورق‌ها عبارت است از:

  • توانایی تحمل زیاد در مقابل صدمات محیطی به شکل اتوماتیک
  • قیمت بسیار پایین و هزینه کم تعمیرات و نگهداری
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی و پوسیدگی

بدیهی است که با امتیازات ذکر شده در خصوص ورق گالوانیزه به راحتی می‌‌توان در خصوص مصارف گسترده آن حدس‌هایی زد. در واقع ورق‌های گالوانیزه کنترل پوسیدگی در فولاد و آهن را بر عهده دارند و در خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، صنایع فلزی و غیره مورد بهره‌وری قرار می گیرند.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تولید و عرضه، بهترین راهکارها برای ساخت سوله سبک متناسب با نیازهای عملکردی و بودجه شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با متخصصان ما در شرکت پروفیل فولادی با شماره  ۰۹۱۰۳۲۶۶۸۰۰ مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب