عوامل تاثیرگذار بر طول عمر و قیمت لوله فولادی

عدم خوردگی و زنگ زدگی لوله‌های فولادی

سلامت لوله‌های فولادی در طول عمر آنها تاثیر دارد. لوله‌هایی که دچار خرابی و خوردگی هستند، طول عمر کوتاهی دارند و سرعت خوردگی در آنها بیشتر است؛ از این جهت تغییرات شیمیایی، ساییدگی، ضربه، رطوبت، همراهی گاز H2S و یا اکسیژن با سیالات داخل لوله همگی موجب خوردگی لوله‌های فولادی میشوند. خوردگی را میتوان فرسایش یکنواخت فلز در قسمتی از لوله‌های فولادی دانست که به دلیل ارتباط فلز با یک الکترولیت ایجاد شده است. در واقع ارتباط فلز با آب، رطوبت و حتی شبنم هوا باعث خوردگی لوله میشود. نوع دیگری از خوردگی وجود دارد که به دلیل تماس دو فلز با جنس مختلف ایجاد میشود، در این حالت الکترون از فلز آند به فلز کاتد میرود و موجب فرسودگی لوله‌های فولادی میشوند. نوع دیگر خوردگی در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها به وجود می‌آید که در این حالت، با رشد میکروبها، باکتریها و قارچها در لوله و اطراف آن زمینه فعالیت آنها فراهم میشود و با تولید اسیدهای آلی و یا سولفور به مرور خوردگی باکتریایی اتفاق می‌افتد و موجب تخریب ساختار لوله‌های فولادی میشود. سرعت خوردگی به مرور با افزایش میزان خرابی فولاد، افزایش می‌یابد، از این جهت برای کاهش میزان خرابی و خوردگی لوله‌های فولادی بایستی پوششی ضد خوردگی سطح داخلی و خارجی لوله را در بر بگیرد.

بیشتر بدانید: علت خوردگی لوله های فلزی

کرنش خاک

کرنش خاک در اثر عبور موج لرزه‌ای اتفاق می‌افتد. موج لرزه‌ای تابعی از سرعت انتشار موج در محیط خاک است، سرعت انتشار موج در خاک از خواص خاک است؛ به این شکل که هر چه جنس خاک نرم باشد، سرعت انتشار موج کمتر است و هرچه جنس خاک سخت‌تر باشد، سرعت انتشار بیشتر است. میزان نشست و خرابی در خاک نرم بیشتر از خاک سخت است. سرعت جابه‌جایی ذرات خاک اطراف لوله به میزان کرنش و نشست زمین بستگی دارد. میزان کرنش خاک و میزان کرنش لوله با یکدیگر در ارتباط هستند و بنابراین کرنش ایجاد شده در لوله به علت انتشار موج لرزهای در یک محل با خاک مشخص را میتوان تابع سرعت حرکت زمین دانست. به همین علت سرعت حرکت زمین معیاری برای پیدا کردن سرعت کرنش در لوله‌ها میباشد. دانستن میزان کرنش لوله‌ها در ابعاد بزرگ با جنس خاک‌های متفاوت، موجب مهندسی رفتار خاک و جلوگیری از شکستن لوله‌ها میشوند. مهندسی کرنش خاک موجب حفظ سلامت لوله‌ها میشود.

کرنش خاک

ترمیم و نگهداری لوله‌های فولادی

بررسی و چک لوله‌های فولادی در فواصل زمانی مختلف موجب افزایش طول عمر لوله‌ها می‌شود. بررسی وضعیت لوله‌های فولادی زمینه شناسایی آسیبها و ترمیم آنها را فراهم می‌کنند تا با درمان به موقع مانع از بروز آسیب‌های بزرگتر و هزینه‌بر شوند.

عوامل فیزیکی

متریال لوله‌های فولادی: لوله‌های فلزی و فولادی متریال مختلفی برای ساخت دارند که هر لوله در شرایط خاصی دچار مشکل می‌شود و بایستی بنا به کاربرد لوله، جنس و سایز مورد نظر را انتخاب کرد. قطر لوله، ضخامت و نوع اتصال عوامل تاثیرگذاری هستند. برای مثال هرچه ضخامت لوله بیشتر باشد، دیرتر دچار خوردگی می‌شود. از طرفی قیمت لوله‌های فولادی به سایز و نوع اتصال آنها بستگی دارد.

لاینینگ و کوتینگ لوله فلزی: لوله‌های فلزی و فولادی که دارای یک لایه لاینینگ و کوتینگ هستند، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند. در این روش با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی، لاستیکی و یا سیمانی از لوله فلزی یا فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مراقبت می‌کنند.

عوامل محیطی لوله‌های فلزی و فولادی

بستر لوله، نوع خاک، هوا و رطوبت اطراف، محل قرارگیری لوله و جنس خاک همگی از عوامل محیطی هستند که بر انتخاب لوله مناسب تاثیر می‌گذارد. لوله‌های مدفون در خاک از نوع دیگری هستند و با لوله‌هایی که در معرض هوا هستند متفاوت اند. لوله‌های مدفون در خاک سایز و جنس و طرح متفاوتی دارند و برای خاک‌های مختلف متفاوت هستند. برخی از خاکها نرم و برخی سخت هستند، برخی از خاکها میزان خوردگی بالاتری دارند و برخی میزان خوردگی کمتری دارند. برخی از خاک ها درشت هستند و میزان هوا و رطوبت بیشتری دارند و در مقابل برخی خاک ها ریز هستند و میزان هوا و رطوبت کمتری دارند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله‌های فولادی

  • نرخ ارز اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر لوله‌های فلزی و فولادی است که رابطه مستقیمی‌ بین قیمت فولاد و نرخ ارز وجود دارد.
  • تعادل بین عرضه و تقاضا موجب ثبات قیمت می‌شود. اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، موجب کاهش قیمت و اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، موجب افزایش قیمت می‌شود.
  • قیمت جهانی فولاد بر قیمت سراسر دنیا اثر می‌گذارد و محصولات تولیدی از فولاد هم دچار تغییرات قیمتی می‌شوند.
  • سیاست‌های اقتصادی داخلی و بین المللی بر قیمت جهانی فولاد به طور موقت یا دائمی‌ تاثیر می‌گذارد.
  • سایز و قطر لوله‌های فولادی باهم متفاوت است و لوله‌های فولادی بنا به سایز و ضخامت قیمت گذاری می‌شوند. هر عملیاتی لوله‌های فولادی مناسبی را طلب می‌کند و بایستی در هر پروژ‌های لوله‌هایی با مشخصات مختلفی خریداری شود.
  • نوع پوشش سطح داخلی و خارجی لوله‌های فلزی و فولادی در قیمت تاثیرگذار است، پوشش‌هایی که طول عمر بالایی دارند اصولا گرانتر از پوشش‌هایی هستند که بی دوام اند.
  • نوع اتصال بین لوله‌ها در قیمت تاثیر دارد و اتصالات محکم و ضد زنگ قیمت بالاتری دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب